Зменшення аварійності на транспорті: чому навчили резонансні ДТП останніх років

Аналіз розслідувань масштабних ДТП останніх років, а також пропозиції щодо зменшення аварійності на автомобільному транспорті представив під час Міжнародного конгресу з безпеки на транспорті, що відбувся 11-12 листопада у Києві, директор ДП «ДержавтотрансНДІпроект» Анатолій Редзюк.

У своєму виступі Анатолій Редзюк доповів, що з 2012 по 2019 роки були проведені технічні розслідування близько двадцяти масштабних ДТП, що стались в Україні. В цих пригодах загинуло більше 60 громадян, ще 350 було травмовано.

Основними супутніми причинами ДТП, які суттєво вплинули на масштаби їх наслідків, були:

  • невідповідність конструкції автобусів встановленим вимогам безпеки, в першу чергу тих, що переобладнані з вантажних транспортних засобів;
  • незадовільний технічний стан колісних транспортних засобів, непроходження або фіктивне проходження обов’язкового технічного контролю;
  • недотримання водіями режиму праці та відпочинку;
  • незадовільний професійний рівень відповідальних осіб та водіїв;
  • значне перевищення кількості пасажирів;
  • порушення перевізником транспортного законодавства (порушення вимог випуску на лінію, здійснення перевезень без дозвільних документів тощо);
  • відсутність належного державного контролю з боку контролюючих органів;
  • неналежне облаштування дорожньої інфраструктури.

У числі основних причин, що призводять до дорожньо-транспортного травматизму в сфері пасажирських і вантажоперевезень,  ̶  недосконалість системи обов’язкової перевірки придатності транспортних засобів до експлуатації. З метою підвищення якості роботи цієї системи Анатолій Редзюк наполягає на якнайшвидшій імплементації основних норм Директиви 2014/45/ЄС, а саме:

  1. Створення системи навчальних центрів з підготовки експертів з питань перевірки придатності КТЗ до експлуатації, опублікування реєстрів навчальних центрів та експертів. Ці центри повинні забезпечити проведення іспитів з незалежним оцінюванням знань, видачу посвідчення про кваліфікацію, а експерти – мати індивідуальні печатки та нести особисту адміністративну відповідальність.
  2. Поширення перевірки на транспорті засоби, що перебувають у приватній власності громадян, на колісні трактори зі швидкістю більше 40 км/год та мототехніку категорій L3 - L7.
  3. Постійний державний нагляд за роботою системи з боку Укртрансбезпеки.

Аналіз резонансних ДТП дозволив виділити кілька напрямків, робота за якими вже сьогодні може помітно поліпшити ситуацію:

  1. Впровадження та забезпечення функціонування на підприємствах автомобільноготранспорту систем управління безпекою дорожнього руху відповідно до вимог міжнародного стандарту ISO 39001 «Системи управління безпекою дорожнього руху (БДР)»;
  2. Затвердження законодавчих та нормативно-правових актів щодо впровадження системи підтвердження професійної компетентності водіїв, менеджерів (управителів) автомобільного транспорту відповідно до вимог Директиви 2003/59/ЄС та Регламенту (ЄС) № 1071/2009;
  3. Законодавче впровадження норм Директиви 2014/47/ЄС щодо технічної придорожньої перевірки придатності до експлуатації комерційних транспортних засобів;
  4. Підвищення рівня кваліфікації персоналу автомобільного транспорту;
  5. Удосконалення конструкції транспортних засобів та запровадження засобів пасивної безпеки;
  6. Запровадження обов’язкового використання на міжнародних та міжобласних маршрутах автобусів, пасажирські сидіння яких обладнані ременями безпеки.

Більше інформації з виступу дивіться у відео

 

Презентація А. Редзюка