Завдяки технічному прогресу сучасний транспорт може бути беззвучним, але водночас – протизаконним: в цілях безпеки у Євросоюзі та США ухвалили закони, що зобов'язують електрокари видавати звуки на малих швидкостях. Тепер виробники змагаються в унікальності звучання своїх брендів.
____________________
З кожним роком кількість електромобілів у світі невпинно зростає. За підрахунками компанії Bloomberg NEF, сьогодні їх налічується 7,6 млн на більш як мільярд легкових авто з двигунами внутрішнього згоряння, і це дані лише по зареєстрованих транспортних засобах. За оцінками експертів, до 2040 року в світі з 2 мільярдів легковиків 400 млн матимуть виключно електричні двигуни. І це досить реалістична цифра для нашого з вами найближчого майбутнього.
Як правило, всі розмови про безпеку або навпаки, приховані загрози електрифікації транспорту, зводяться до екології, але є ще один цікавий аспект, який детально розглянули журналісти видання The New York Times в
Але життя не кіно, і ще десять років тому Національне управління безпеки дорожнього руху США (National Highway Traffic Safety Administration) опублікувало дослідження, згідно з яким електромобілі мають на 35% більше шансів стати учасником ДТП за участю пішохода, ніж звичайні автомобілі. А ймовірність зіткнення з велосипедистом вища на цілих 57%. У 2010 році Конгрес США розпочав розробку закону, спрямованого на захист пішоходів від електромобілів. Робота над ним була закінчена в 2016 році і, згідно з документом, всі транспортні засоби на електротязі при швидкості менше 30 км/год повинні видавати певний звук. Адже при більшій швидкості електромобіль, як правило, перебуває на відповідній дорозі, де зіткнення з пішоходом малоймовірне, а шуму шин та вітру при цьому достатньо, щоб ідентифікувати потенційну загрозу. Цей закон, до речі, був з оплесками сприйнятий товариством сліпих США. Однак виробники електрокарів попросили внести до нього деякі корективи, зокрема дати можливість споживачеві вибирати, як буде «звучати» його автомобіль. Прохання було задоволене, закон ухвалено, і чинності він набуде вже восени 2020 року.
У Європі ж відповідний закон вже діє – з 1 липня 2019 року усі електромобілі та гібриди при швидкості до 20 км/год повинні видавати мікс з білого шуму та тональних звуків гучністю близько 20 Дб. Для порівняння – це приблизно як стандартний холодильник не найновішого покоління. Причому, відповідно до закону, це стосується не лише нових електрокарів, але і тих, що вже були у вжитку – водіїв зобов’язали обладнати їх спеціальними пристроями, що видають потрібний шум.
Упровадження закону змусило виробників електрокарів добряче покреативити над унікальністю звучання своїх брендів. Адже якщо зі звичайними автомобілями треба було просто довести до досконалості існуючий звук того чи іншого двигуна, то для електрокарів довелося розробляти звуки з нуля.
Наприклад, компанія Nissan доручила розробити голос для свого Leaf відомій студії Man Made Music. І та працювала над розробкою звуку більш як півроку! Що вийшло – можна почути ось тут:
Так-так, саме над цим Man Made Music трудилася шість місяців, аби довести до досконалості. Як сказав Джоель Бекерман, засновник і керівник студії, «якщо ми правильно зробили свою роботу, то ви взагалі її не помітите. Якщо ж ви її чуєте – значить, ми помилилися». «Не помітите» – не в сенсі, що і далі кидатиметеся під колеса Ніссанів, це означає, що звук, розроблений студією Бекермана, має гармонійно влитися в акустичний супровід нашого життя. «Голос» у Leaf поки лише один, називається він Canto, і на наш погляд, завдання своє студія виконала бездоганно – він дійсно підкреслює ідентичність бренду, є відмінним, але не виділяється.
Між іншим, Man Made Music ще швидко впоралася. У компанії Jaguar стверджують, що над звуком для свого I-Pace вони працювали аж чотири роки! Що вийшло – можна почути ось тут:
Тодд Брунер, інженер, який керував розробкою звуку для Сhevrolet Bolt від General Motors, каже, що в якості відправної точки вони використовували тихе електричне дзижчання. Їх завданням було створити приємний звук транспортного засобу, і в той же час дати зрозуміти пішоходам, що хтось їде – тобто зробити його максимально помітним. Тепер Chevrolet Bolt звучить ось так:
Для порівняння можна ще послухати BMW i3:
і Audi e-tron:
Як бачимо, чимало виробників намагаються зберегти в основі традиційні звуки автомобілів, і це не просто від нестачі фантазії – адже їх звучання є природним та звичним для нашого слуху. Інші ж прагнуть виділитися, шукають нові звуки, на кшталт «космічних».
Та врешті, усе це не так важливо. Головне, що світ абсолютно беззвучних електромобілів виявився утопією – усі вони продовжать звучати. І це черговий випадок, коли глобалізація сучасних винаходів, в першу чергу, враховує вимоги безпеки. А яким саме буде звуковий акомпанемент наших доріг в майбутньому – залежить від виробників електромобілів.