Обов’язок роботодавця – посилення контролю за станом здоров’я водіїв під час перед-, та післярейсових медичних оглядів, організація оптимального режиму праці й відпочинку.
За результатами дослідження Німецької ради з безпеки руху (DVR), підвищення температури повітря до 27-градусної позначки збільшує число дорожньо-транспортних пригод в середньому на 11%, а при температурі вище +30ºС цей показник подвоюється.
Спека негативно впливає на стан здоров’я та умови праці водіїв, дорожнє покриття, технічну справність транспортних засобів. При підвищенні температури повітря вище температури людського тіла, людину може спіткати тепловий параліч. Це особливо небезпечно для гіпертоніків. Вони перегріваються швидше за інших та можуть отримати крововиливи, що викликає небезпеку виникнення інфарктів та інсультів. Окрім того, висока температура діє на водія розслабляючи, пильність притупляється, особливо при багатогодинному стоянні в автомобільних заторах. Під впливом сонячних променів підвищується і температура асфальту та може сягати 65-70°С. Дорожнє покриття розм’якшується, стає пластичним та схильним до руйнувань. Коефіцієнт зчеплення поверхні проїзної частини з шинами транспортних засобів зменшується, що спричиняє погіршення керованості автомобілем.
Враховуючи підвищення ризику дорожньо-транспортного травматизму в цей час, підприємствам-перевізникам варто посилити контроль за перед- та післярейсовими медичними обстеженнями водіїв, дотриманням ними належного режиму праці й відпочинку, ретельнішими техоглядами ТЗ.
Допуск водіїв до роботи в умовах перегрівного мікроклімату
Відповідно до Державних санітарних норм «Санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень» (далі – ДСН 3.3.6.042-99), затвердженими Постановою головного державного санітарного лікаря України від 01.12.1999 №42, верхньою межею температури на постійних робочих місцях (де працівник проводить більше половини свого робочого часу або не менше 2-х годин поспіль), є температура +28ºС. Робота при температурі повітря більше +37 ºС відноситься до небезпечних (екстремальних). За цієї температури не рекомендується проведення робіт на відкритому повітрі. Робота у замкненому просторі не допускається при температурі, що перевищує +40ºС (таблиця 5 ДСН 3.3.6.042-99).
Під час щозмінних передрейсових медичних оглядів водіїв, порядок проведення яких визначений спільним наказом МВС/МОЗ України №65/80 від 31.01.2013, медпрацівники підприємств-перевізників мають ретельніше проводити оцінку зовнішнього стану водіїв, скарг стосовно самопочуття (особливо водіїв старшого віку), детально вимірювати показники пульсу, температури, артеріального тиску. Аритмія, тахікардія, брадикардія, а також підвищення АТ понад 160/90 мм рт. ст., навіть при відсутності скарг та інших об’єктивних причин, є підставою для відсторонення працівника від рейсу та подальшого направлення до дільничого лікаря. На медпрацівників покладається завдання профілактичної роботи серед водіїв щодо ризиків перегріву та зневоднення, контролю за додержанням ними режиму праці й відпочинку.
Звертаємо увагу, що тематика фізіолого-гігієнічних основ режиму праці й відпочинку водіїв, методики проведення передрейсових медичних оглядів водіїв з вимірюванням функціональних показників та інші актуальні для медпрацівників питання обов’язково входять до
Захист від надмірного теплового випромінювання
У салоні ТЗ це можуть бути жалюзі або світлоповертальні плівки на засклених поверхнях, (не в полі огляду водія), максимальне використання природної вентиляції, влаштування систем кондиціювання. Водіям необхідно використовувати спеціальний одяг або одяг з натуральних тканин.
Профілактика зневоднення організму
Велике значення для збереження високого рівня працездатності водія має дотримання питного режиму. Добова потреба людини у воді (близько 2,5 л) може змінюватися в залежності від різних умов (пори року, температури повітря в кабіні, характеру роботи і ін.). Для угамування спраги варто користуватися термосом з холодною, краще підкисленою або мінеральною, водою. Добре вгамовує спрагу гарячий чай, особливо зелений. Рекомендована температура питної води, напоїв, чаю +10 - 15ºС. Для оптимального водозабезпечення рекомендується також відшкодовувати втрату солей і мікроелементів, що виділяються з організму з потом, за рахунок вживання підсоленої води, мінеральної лужної води, молочно-кислих напоїв (знежирене молоко, молочна сироватка), соків, вітамінізованих напоїв, киснево-білкових коктейлів. Пити воду слід часто і потроху, щоб підтримувати хорошу гідратацію організму. При температурі повітря більше +30ºС і виконанні робіт середньої тяжкості, потрібно випивати не менше 0,5 л води на годину — приблизно один стакан кожні 20 хвилин.
Дотримання режиму праці-відпочинку
Тривалість робочого часу водіїв регламентована наказом Мінтрансзв'язку від 07 червня 2010 року №340 «Про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів» (далі – Положення). Вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.
Облік робочого часу водіїв ведеться у Графіку змінності водіїв, а тривалість змінного періоду керування та змінного періоду перерв фіксується у Відомості обліку робочого часу та відпочинку водія, а також в Індивідуальній контрольній книжці водія. Ці документи є підставою для підтвердження належного дотримання водіями режиму праці й відпочинку перед контролюючими органами.
Відповідно до Положення, автобуси, що використовуються для нерегулярних та регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, та вантажні автомобілі масою понад 3,5 т повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами – контрольними пристроями, що реєструють в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформацію про рух транспортних засобів та періоди роботи водіїв.
За рекомендаціями Державної служби праці України, при температурі повітря більше +28ºС сумарна тривалість робіт не повинна перевищувати 4-5 год за зміну. Робочі години в розпорядку дня бажано перенести на ранковий або вечірній час, якщо ж це неможливо, передбачити додаткові перерви та збільшити час простоїв. Внутрішньо змінний режим праці та відпочинку організовують за рахунок тривалості робочого часу: тривалість регламентованих перерв повинна становити не менше 10% робочого часу на кожні 2ºС перевищення. Стоянку бажано здійснювати у тіні, накритих паркінгах, підземних гаражах. Перед початком руху відкрити вікна та провітрити салон транспортного засобу. В автомобілях, обладнаних кондиціонерами, вмикати режим охолодження салону.
За порушення режимів праці та відпочинку водіями транспортних засобів до автомобільних перевізників застосовується адміністративна відповідальність згідно із законодавством України.
Посилений техконтроль
Від високої температури потерпають і транспортні засоби. Щоб уникнути перегріву двигуна, у спекотну погоду перед виходом у рейс необхідно переконатися у достатньому рівні мастил у картері двигуна та охолоджуючої рідини в системі охолодження. Перевірити термостат, датчик включення вентилятора і сам вентилятор. Також необхідно своєчасно замінювати гальмівну рідину. Дворічна і старше рідина здатна закипати при інтенсивних навантаженнях, після чого гальма можуть відмовити в самий невідповідний момент. Під час їзди по гірських дорогах слід активніше використовувати гальмування двигуном. Це дозволить уникнути перегріву фрикційних елементів, таких як гальмівні диски, накладки і колодки, та забезпечить ефективність експлуатації робочої гальмівної системи.