Третя глобальна міністерська конференція з безпеки дорожнього руху

19-20 лютого в Стокгольмі (Швеція) відбулася ІІІ Глобальна міністерська конференція з безпеки дорожнього руху, основною метою якої стало визначення глобальних цілей у сфері безпеки дорожнього руху у світі до 2030 року. Див. Стокгольмську деларацію.

______________________

19-20 лютого в Стокгольмі (Швеція) відбулася ІІІ Глобальна міністерська конференція з безпеки дорожнього руху, основною метою якої стало визначення глобальних цілей у сфері безпеки дорожнього руху у світі до 2030 року. Захід відбувся за ініціативи Всесвітньої організації охорони здоров’я та підтримки уряду Швеції. Участь в конференції взяли понад 1700 делегатів із 140 країн світу, у тому числі й з України.

У ході конференції  було визнано, що число смертей на дорогах світу досі залишається неприйнятно високим: згідно з оцінками експертів це 1,35 млн осіб на рік. Крім того, до 50 млн осіб отримують травми. Дорожньо-транспортні пригоди є восьмою провідною причиною смерті в усьому світі для людей будь-якого віку та першочерговою серед дітей та молоді у віці від 5 до 29 років. Загибель людей і травми в результаті дорожньо-транспортних пригод чинять негативний вплив на соціально-економічний рівень країн, витрати на подолання їх наслідків складають в середньому 3% від ВВП.

Всесвітня організація охорони здоров’я прогнозує, що до 2030 року дорожньо-транспортні пригоди стануть п’ятою найпоширенішою причиною смертності серед населення світу. Генеральний директор ВООЗ доктор Тедрос Адханом Гебрейєс закликав країни прискорювати свої дії з безпеки дорожнього руху, бути мобільними та планувати заходи щодо збільшення пішохідного, велосипедного руху і громадського транспорту, залучати громадянське суспільство та приватний сектор до досягнення мети. Він навів приклади країн, які досягли значних результатів у безпеці дорожнього руху, зокрема, Норвегія – на дорогах Осло у минулому році було зафіксовано лише одну смерть. Тедрос Адханом Гебрейєс запевнив, що ВООЗ і в подальшому надаватиме країнам усю необхідну підтримку в даному питанні та контролюватиме  глобальний прогрес.

Учасники конференції визнали спільну відповідальність за подолання проблем дорожньо-транспортного травматизму в усьому світі, необхідність залучення для цього якнайширшого кола представників державного та приватного секторів, наукових кіл, професійних об’єднань, громадськості та ЗМІ. Суттєвий прогрес в цьому напрямку також є можливим за умови політичного лідерства на національному рівні, а також реалізації науково обґрунтованих стратегій та інноваційних підходів.

У результаті конференції була ухвалена Стокгольмська декларація, згідно з якою країни-учасники зобов’язалися:

  1. Підвищувати національний рівень безпеки дорожнього руху в рамках досягнення країною Цілей сталого розвитку (ЦСР);
  2. Докладати зусиль заради зменшення рівня смертності в результаті ДТП як мінімум на 50% до 2030 року, особливо це стосується вразливих груп учасників дорожнього руху, таких як пішоходи, велосипедисти, мотоциклісти, користувачі громадського транспорту;
  3. Приділяти першочергову увагу зниженню рівня дорожньо-транспортного травматизму та смертності серед дітей та молоді;
  4. Забезпечити виконання зобов’язань, визначених цією Декларацією, на найвищому державному рівні, ухвалювати регіональні, національні та субнаціональні стратегії і плани дій по забезпеченню безпеки дорожнього руху, залучати для цього державні відомства та партнерів з різних секторів, забезпечувати прозорість і відкритість на шляху реалізації цих планів.
  5. Забезпечити відповідність державних стандартів щодо проектування та будівництва доріг, виробництва транспортних засобів, експлуатації дорожнього полотна міжнародним вимогам безпеки та дотримуватися їх;
  6. Внести безпеку дорожнього руху та заходи по її забезпеченню до невід’ємних складових землевпорядження, проектування вулиць і доріг, планування й управління транспортною системою, особливо в частині дотримання законодавства з безпеки дорожнього руху, безпеки транспортних засобів, покращення інфраструктури та роботи громадського транспорту, надання допомоги в результаті ДТП;
  7. Пришвидшити перехід до більш екологічно безпечних, енергоефективних та доступних видів транспорту, пропагувати фізично активні способи пересування (ходьбу, їзду на велосипеді тощо);
  8. Заохочувати впровадження існуючих та новітніх інноваційних технологій для поліпшення безпеки дорожнього руху – від запобігання аваріям до оперативного реагування та надання медичної допомоги внаслідок ДТП;
  9. Забезпечити своєчасний доступ до високоякісної домедичної та медико-реабілітаційної допомоги постраждалим внаслідок ДТП з урахуванням надання їм та їхнім родинам усієї необхідної психологічної, соціальної та юридичної підтримки;
  10. Посилити контроль за дотриманням водіями швидкісного режиму, встановити максимальну швидкість руху на рівні 30 км/год в місцях скупчення вразливих груп учасників дорожнього руху. Зниження швидкості руху автотранспорту водночас сприятиме боротьбі зі змінами клімату в світі;
  11. Налагодити до 2030 р. виробництво транспортних засобів, оснащених сучасними системами безпеки, заохочувати їх обіг та використання;
  12. Проводити роботи з покращення дорожньої інфраструктури з урахуванням стандартів безпеки для всіх учасників дорожнього руху;
  13. Організувати роботу підприємств та галузей з урахуванням досягнення країною ЦСР, пов’язаних з безпекою дорожнього руху, налагодити звітність щодо основних показників;
  14. Сприяти збільшенню інвестицій в безпеку дорожнього руху та активізації зусиль задля досягнення ЦСР, пов’язаних з безпекою дорожнього руху;
  15. Пропагувати суспільство користуватися безпечними транспортними послугами та транспортними засобами, водночас – перевіряти ринок транспортних послуг та транспортних засобів на якість та безпечність;
  16. Розуміючи всю важливість моніторингу та звітності щодо прогресу в досягненні наших спільних цілей та корекції факторів ризику в сфері безпеки дорожнього руху, закликаємо Всесвітню організацію охорони здоров’я:
  • продовжувати збір та представлення щорічних звітів щодо стану безпеки дорожнього руху у світі;
  • до 2024 р. надати звіт щодо найбільш розповсюджених та перевірених країнами стратегій і тактик зменшення рівня смертності внаслідок ДТП;
  1. Закликаємо впродовж наступного десятиліття провести перше засідання вищого рівня Генасамблеї ООН з безпеки дорожнього руху на рівні голів держав та урядів з метою мобілізації політичного лідерства, налагодження міжнародного та міжсекторальнього співробітництва в напрямках, визначених цією Декларацією, заради зменшення рівня травматизму та смертності внаслідок ДТП на 50% до 2030 р. та на шляху до Vizion Zero до 2050 р.

Текст Декларації повністю оригінал

Нагадаємо Перша глобальна міністерська конференція з безпеки дорожнього руху відбулася у Росії в 2009 році, друга – у Бразилії в 2015 р.

Cтокгольм 2