Чи бути безпеці дорожнього руху в країні?

Фінансування фонду безпеки дорожнього руху, у тому числі і на потреби медзабезпечення, у 2022 р. хочуть перепрофілювати на потреби Укрзалізниці.

Фінансування фонду безпеки дорожнього руху в Україні на 2022 рік під загрозою. Державні кошти, визначені затвердженою урядом України Державною програмою з підвищення рівня безпеки дорожнього руху до 2023 року, а на 2022 рік це близько 3,2 млрд грн., що планувалися у тому числі на і на медичне забезпечення безпеки дорожнього руху, хочуть перенаправити на потреби Укрзалізниці, а саме закупівлю нових вагонів. Таке рішення урядовців є не лише не раціональним, але й неправомірним, вважають учасники прес-конференції, що відбулася 06 жовтня в ІА «Укрінформ», – Андрій Мокан, керівник ГС «Національна рада з безпеки дорожнього руху», Ігор Діденко, радник міністра внутрішніх справ України, Павло Фролов – народний депутат України, Володимир Караваєв – адвокат, правозахисник у питаннях безпеки на дорогах, Юрій Чорний – директор Київської міжрегіональної філії ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України, координатор проведення щорічних загальнонаціональних тижнів безпеки дорожнього руху.

Учасники наполягли на важливості залишити кошти у Фонді та продовженні реалізації визначених та затверджених державною Програмою завдань та заходів з безпеки дорожнього руху. Мова йде про дев’ять ключових напрямків Програми, які Україна визначила, опираючись на цілі Європейської конвенції ООН з безпеки дорожнього руху та взявши курс на досягнення спочатку вполовину, а потім і нульового рівня смертності від ДТП в Україні. Це, зокрема, удосконалення державного управління у сфері безпеки дорожнього руху, облік та аналіз статистичних даних стосовно ДТП, удосконалення дорожньої інфраструктури, забезпечення безпеки перевезень пасажирів та вантажів, забезпечення безпечної поведінки учасників дорожнього руху, здійснення заходів з реагування та управління наслідками дорожньо-транспортних пригод та покращення надання медичної допомоги постраждалим, забезпечення дотримання Правил дорожнього руху усіма його учасниками. По кожному із цих напрямів вже реалізовуються цільові заходи, які потребують фінансування, а виконавці – а це близько двадцяти профільних державних відомств та структур – зацікавлені у якісному виконанні завдань та поліпшенні стану з безпекою на дорогах в країні.

Окрім того, як вважають правники, щорічне стабільне перепрофілювання коштів дорожнього фонду на інші потреби, а не на поліпшення стану доріг та безпеку учасників дорожнього руху є просто злочином проти водіїв як платників податків, які цей фонд поповнюють.

На жаль, щороку Україна втрачає у дорожньо-транспортних пригодах більше 3,5 тис. своїх громадян та майже 2% ВВП, які йдуть на подолання наслідків ДТП. Держава ставить глобальні цілі Vizion Zero смертності на дорогах, але водночас абсурдно урізає фінансування для досягнення цих цілей. Безумовно, нові вагони потрібні, але є багато інших інструментів для залучення коштів на ці потреби, – переконані учасники прес-конференції.

Юрій Чорний як представник Міністерства охорони здоров’я України, яке теж є одним із виконавців Стратегії та Програми з підвищення рівня безпеки дорожнього руху, підтримав ініціаторів прес-конференції. Через щорічне недофінансування Програми, вважає він, поза увагою держави знову залишаються такі важливі медичні аспекти безпеки дорожнього руху як імплементація директиви ЄС стосовно допуску водіїв та кандидатів у водії до керування транспортними засобами у з урахуванням стану їхнього здоров’я та психофізіологічних показників, створення національної мережі центрів травми (притрасових лікарень) з метою підвищення ефективності надання екстреної допомоги  постраждалим внаслідок ДТП, розроблення програми медико-психологічної реабілітації постраждалих в ДТП, дооснащення закладів охорони здоров'я, які мають право проводити експертизу на виявлення стану алкогольного та наркотичного сп’яніння у водіїв, необхідним обладнанням та багато інших.

«Перевірки стану здоров’я водіїв в Україні практично не регламентовані, і це є проблемою. Коли ми говоримо, що на дороги має вийти здоровий водій, мається на увазі, що він пройшов і належне медичне обстеження, і передрейсовий медогляд, не перебуває під дією спиртних чи наркотичних речовин, володіє навичками надання домедичної допомоги тощо.  І лише ці, здавалося б незначні, аспекти є величезною частиною безпеки дорожнього руху», - підкреслив він.

Водночас як постійний координатор проведення щорічних тижнів безпеки дорожнього руху в Україні Ю.Чорний переконаний, боротьба з травматизмом та смертністю на дорогах полягає не стільки у подоланні наслідків ДТП,  скільки у їх попередженні. «Інформаційно-просвітницька, пропагандистська мета Тижнів, заходи, які проходять серед водіїв та пішоходів, дітей та молоді, нагадування про дотримання правил дорожнього руху – усе це впливає на свідомість на відповідальність населення, кожного учасника дорожнього руху. Щороку заходами тижнів БДР, які ми організовуємо, охоплюється біля 20 млн українців. Причому, що цей напрямок роботи з населенням вже декілька років поспіль взагалі не фінансується державою», - резюмував він. Користуючись нагодою, Ю. Чорний анонсував проведення чергового Тижня безпеки дорожнього руху  протягом 15-21 листопада 2021 року та закликав усіх небайдужих долучатися.

IMG_20211006_121644 IMG_20211006_124748 (1) IMG_20211006_123312