Чи потрібне українським водіям психофізіологічне тестування?

Під час Міжнародного конгресу з безпеки на транспорті, що відбувся 11-12 листопада в м. Київ, фахівець Центру психофізіологічної експертизи Головного навчально-методичного центру Держпраці України Євген Фартушний дав на це питання однозначну та обґрунтовану відповідь. 

Впровадження психофізіологічного тестування водіїв в Україні лікар-психофізіолог Євген Фартушний вважає життєво необхідним з ряду причин:

  • високий рівень дорожньо-транспортного травматизму – ДТП залишається ПЕРШОЮ за поширеністю причиною смерті серед молоді у віці від 15 до 24 років, і ДРУГОЮ – серед дітей у віці від 5 до 14 років. У всіх статистичних даних фігурують причини ДТП, проте немає ніяких згадок про медичні та психофізіологічні чинники, що вплинули на їх скоєння. У 85,2% випадків у вчиненні ДТП грає роль людський фактор;
  • погіршення психофізіологічних показників стану здоров’я населення в цілому, і водіїв зокрема, – 80% хвороб мають психосоматичну природу. В Україні, як і у всьому світі, зростає рівень неврологічних та психічних захворювань серед населення. Епілепсія, депресія, психічні розлади, стреси негативно впливають на якість життя в цілому, а при виконанні службових обов’язків є причиною травматизму в 27% випадків. В США та ЄС введено поняття «автоцид» – вважається, що 25% водіїв умисно вчиняють дії, що сприяють автокатастрофі;
  • практика розвинутих країн – відповідно до Директиви 2006/126/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 20 грудня 2006 року про посвідчення водія, імплементованої в більшості країн ЄС, проведення психофізіологічного обстеження та оцінка рівня розвитку професійно важливих психофізіологічних якостей, необхідних для безпечного керування транспортним засобом, є обов’язковою.

Євген Фартушний доводить, в Україні існує необхідне законодавче підґрунтя для впровадження психофізіологічного тестування. Так, роботи, пов’язані з управлінням наземним, підземним, повітряним та водним транспортом, належать до таких, де є потреба у професійному доборі, а більша частина робіт транспортної сфери – до переліку робіт з підвищеною небезпекою. Згідно із Законом України «Про охорону праці», до виконання зазначених видів робіт допускаються особи за наявності висновку психофізіологічної експертизи.

На відміну від медичного, психофізіологічне обстеження має ризикоорієнтовану мету – визначення придатності особи до виконання тих чи інших видів діяльності. Це одна з ефективних технологій запобігання помилкам в процесі здійснення цієї діяльності.

Пряму мову дивіться у відео:

 

Презентація Є. Фартушного