У столиці Фінляндії за рік не сталося жодної смертельної ДТП: як цього досягли?

У липні 2025 року в Гельсінкі офіційно відзначили серйозне досягнення у сфері безпеки руху: протягом останнього календарного року в місті не сталося жодного летального випадку на дорогах. Остання смерть була зафіксована в липні 2024 року.

Представники муніципалітету Гельсінкі зазначають, що досягли такого результату завдяки низці системних заходів, в першу чергу, через обмеження швидкості: на більшій частині вулиць міста нині діє ліміт 30 км/год (раніше він становив 50 км/год). Згідно з дослідженнями, це вдвічі знизило ризик загибелі пішохода під час наїзду автомобіля. Обмеження були запроваджені за допомогою 70 нових камер контролю швидкості та стратегії поліцейського контролю, заснованої на національній політиці "Vision Zero", метою якої є досягнення нульового рівня травм та смертності в ДТП. Статистика продемонструвала, що з 2003 по 2023 рік кількість травм, отриманих в результаті ДТП, у місті знизилася з 727 до всього 14.

Але обмеження швидкості – лише частина продуманої та виваженої транспортної політики. Місто активно інвестувало в альтернативні способи пересування: збудовано понад 1500 км велосипедних доріжок, розширено мережу громадського транспорту, впроваджено безпілотні та екологічні автобуси, а також запущено проект нової трамвайної лінії. За словами інженера з дорожнього руху міського муніципалітету Роні Утріайнена, це дозволило "скоротити використання автомобілів і, як наслідок, кількість серйозних аварій".

Міська влада також звузила дороги у багатьох районах столиці, а дерева було висаджено так, аби створити водієві певний дискомфорт. Таким чином, складний міський ландшафт змусив автомобілістів  їздити містом з більшою обережністю.

Ще один  чинник: велосипедні доріжки були відокремлені від проїжджої частини не розміткою, а фізичним бар’єром, що допомогло уникнути смертельних зіткнень автомобілів із велосипедистами.

Продуманішими та безпечнішими також стали пішохідні переходи та перехрестя.

 

Кількість смертей на дорогах у ЄС загалом зменшується (у 2024 році на 3%), однак трагічні ДТП все ще є поширеним явищем у великих містах. За даними Єврокомісії, за минулий рік у містах Європи загинуло 7807 людей. Зокрема, у  Берліні – 55, у Брюссельському столичному регіоні – 9. На цьому тлі нульова смертність у фінській столиці має винятковий успіх.

Разом з тим, зони з обмеженням швидкості до 30 км/год з’являються у багатьох європейських містах, що допомагає зменшити кількість летальних ДТП. Так, помітно менше таких аварій стало в Амстердамі після запровадженого швидкісного ліміту у 2023 році.

До 2050 року в Євросоюзі, згідно з програмою European Vision Zero, кількість жертв на європейських дорогах має скоротитися до нуля.

В Україні за 6 місяців 2025 року в ДТП загинуло 1367 людей, з них у межах населених пунктів — 681 особа, у Києві — 51.

hels

* Текст - за матеріалами  публікацій у ЗМІ.