Круглий стiл

Медичне забезпечення у сфері безпеки дорожнього руху. Впровадження інформаційних технологій»

Щороку, внаслідок ДТП у світі гине 1,2 млн. осіб. Україна нині серед лідерів в Європі за показниками смертності від дорожньо-транспортних пригод – зазначила у своєму письмовому звернені до учасників конференції Голова Комітету з питань охорони здоров’я Ольги Богомолець. 

pruvitannya

За останні 6 років в Україні сталось 170 тисяч дорожніх аварій. У них загинуло понад 26 тисяч українців, 209 тисяч – травмувались. Жертвами аварій, а саме – 43% стають пішоходи та велосипедисти – зазначив Юрій Чорний – національний координатор ВООЗ Міністерства охорони здоров’я з питань безпеки дорожнього руху, директор ДП «Державнe Підприємство Українського Науково-Дослідницького Інституту Медицини Транспорту Міністерства Охорони Здоров&Quot;я України Міністерства охорони здоров’я України».

Серед головних причин аварій – перевищення водіями швидкості та вживання алкоголю. Саме тому, слід систематизувати проведення наркологічних та психофізіологічних оглядів у водіїв транспортних засобів, розробити систему медичних оглядів водіїв-перевізників – наголосила під час свого виступу Олена Малігон – заступник в.о. директора медичного департаменту МОЗ України.

Причинами ДТП з постраждалими є також незадовільний стан доріг та несправність ТЗ – зазначила Тетяна Тимошенко – начальник Управління екстреної медичної допомого та медицини катастроф МОЗ України.

 

Основні теми для обговорення:

Тема №1: «Напрями зменшення впливу «людського фактору» на рівень аварійності на автошляхах України»

Доповідач: Лєбєдєва Тамара Леонідівна – заступник директора з наукової роботи ДП «Український НДІ медицини транспорту МОЗ України»

Із доповіді:

За даними управління, минулого року, в Україні сталось 54 тисячі ДТП, у них загинуло – 4722 особи. Тому проведення профілактичних заходів з метою зменшення смертності та аварійності на дорогах країни зараз надважливі. Після аварії у 25% водіїв та постраждалих спостерігаються посттравматичні стресові розлади. Тому доцільно впровадити психофізіологічне обстеження водіїв та пасажирів після ДТП – для виявлення ознак посттравматичного стресу і проведення відповідних реабілітаційних заходів.

Тема № 2: «Розроблення та реалізація системи медичного обслуговування водіїв транспортних засобів, які надають послуги з перевезення пасажирів та вантажів»

Доповідач: Виноград Сергій Петровичдиректор «Сумського регіонального центру безпеки дорожнього руху», регіональний представник ДП «Державнe Підприємство Українського Науково-Дослідницького Інституту Медицини Транспорту Міністерства Охорони Здоров&Quot;я України Міністерства охорони здоров’я України» у Сумській області.

Із доповіді:

Вимоги щодо, насамперед, пасажирських перевезень, повинні бути більш суворими. Треба встановити жорсткіший контроль за станом здоров'я водіїв, ступенем їх стомленості, а також за технічною справністю транспортних засобів. Слід переглянути систему допуску водіїв до перевезень пасажирів автомобільним транспортом. Основні пропозиції:

-                     удосконалити програму підготовки медичних працівників, методи проведення передрейсових (післярейсових) медичних оглядів водіїв ТЗ;

-                     відновити роботу комісій з контролю за якістю проведення медичних оглядів водіїв ТЗ та експертиз станів сп’яніння в областях;

-                     скласти перелік (реєстр) закладів охорони здоров’я, які проводять передрейсові (післярейсові) медичні огляди водіїв транспортних засобів за територіальним принципом;

-                     переглянути та вдосконалити наказ МОЗ України від 24.12.1999 р. № 299 «Про затвердження переліку захворювань і вад, при яких особа не може бути допущена до керування відповідним транспортним засобом», в частині відповідності протипоказань до категорій автотранспорту, які затверджені в даний час (А, А1, В, В1, С, С1, Д, Д1) та змінити окремі критерії протипоказань до управління автотранспортом.

Тема № 3: «Передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів та диспансерізація робітників транспортної галузі, як базис медичної складової безпеки дорожнього руху»

Доповідач: Лісневська Наталія Олександрівна – співголова Громадської спілки з реорганізації охорони здоров’я, заступник Міністра охорони здоров’я України (2014-2015 р.р.)

Із доповіді:

Неприпустимими є факти, які допускаються сьогодні, коли перевезення пасажирів може займатись людина, що провчилась два місяці в авто школі і отримала посвідчення водія. В Європейському співтоваристві правила видачі або продовження водійських прав визначено в директиві 2006/123/ЄС про водійські посвідчення, яка прийнята на заміну Директиві 91/439. У більшості країн водіям необхідно проходити медичний огляд та психологічне тестування.

Тема № 4: «Основні принципи розв’язання проблем безпеки дорожнього руху, напрями реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні та пріоритетні роботи з підвищення рівня безпеки дорожнього руху»

Доповідач:Брянцев Василь Володимирович - заступник начальника управління безпеки дорожнього руху Департаменту превентивної діяльності Національної поліції України

  Доповiдь

Тема № 5: «Система медичних оглядів водіїв транспортних засобів. Внесення змін до Положення «Про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів», затвердженого спільним наказом Міністерства охорони здоров’я України і Міністерства внутрішніх справ України від 31.01.2013 р. за N 65/80»

Доповідач: Стовба Олег Васильович – директор «Полтавського регіонального центру безпеки дорожнього руху», регіональний представник ДП «Державнe Підприємство Українського Науково-Дослідницького Інституту Медицини Транспорту Міністерства Охорони Здоров&Quot;я України Міністерства охорони здоров’я України» у Полтавській області

Із доповіді:

В Україні намагались запровадити нові стандарти медичного огляду водіїв ще в кінці 90 років. Так, Постанова Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року № 456 «Про затвердження Програми забезпечення безпеки дорожнього руху та екологічної безпеки транспортних засобів» передбачена реорганізацією системи проведення медичного огляду водіїв транспортних засобів та створення системи медико-психофізіологічної експертизи придатності водіїв до безпечного здійснення транспортної діяльності. Проте постанова виконана не була. Тому терміново слід внести зміни до низки існуючих нормативно-правових актів держави та розробити нові.

Тема № 6: «Систематизація порядків проведення профілактичних наркологічних оглядів, обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів. Актуальні питання наркологічної експертизи»

Доповідач: Гальченко Інна Володимирівна – лікар-нарколог Державного підприємства «Державнe Підприємство Українського Науково-Дослідницького Інституту Медицини Транспорту Міністерства Охорони Здоров&Quot;я України» МОЗ України

Із доповіді:

В Україні рівень смертності та травматизму, внаслідок ДТП є одним із найбільших у світі. У 2016 році зафіксовано ріст ДТП на 11.6% ,травмованих на 1.5%, як рівняти з 2015 роком.

Серед головних причини щорічного зростання кількості ДТП в країні:

керування транспортними засобами у стані алкогольного та наркотичного сп’яніння; недосконалість контролю виконання законодавства в частині дотримання правил дорожнього руху, особливо осіб, які керують в стані алкогольного та наркотичного сп’яніння; відсутність чітких статистичних даних, невідповідність статистики МОЗ та МВС;

Враховуючи причини виникнення ДТП, основними напрямами реалізації стратегії в медичному забезпеченні є:

- створення єдиної національної бази даних, яка об’єднує інформацію про ТЗ, стан здоров’я водія, правопорушення;

- гармонізація національних медичних стандартів щодо медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв із законодавством ЄС та положенням Директиви 2006/126/ЄС, враховуючи національні особливості (внести зміни до спільного наказу МВС та МОЗ України №65/80 від 31.03.2013р.);

- систематизація порядків проведення профілактичних попередніх та періодичних наркологічних та психіатричних оглядів водіїв та кандидатів у водії. Зараз наркологічні огляди проходять згідно Постанови Кабміну № 1238 від 06.11.1997 та наказу МОЗ № 339. Даний огляд не відповідає потребам теперішнього часу. Адже клінічний скрінінг та опитування «Аудит», стосуються лише вживання алкоголю, тому потрібно доопрацювати методику огляду та опитування для осіб, які можуть вживати наркотичні речовини;

- розробити процедуру взяття під наркологічний диспансерно-динамічний нагляд осіб, у яких встановлений діагноз: стан сп’яніння внаслідок вживання наркотичних засобів та/або діагноз:стан сп’яніння внаслідок вживання алкоголю;

- внести зміни до спільного наказу МВС та МОЗ України від 09.11.2015 №1452/735 «Про затвердження інструкції про порядок виявлення у водіїв ТЗ ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції».

 

Тема № 7: «Співпраця патрульної поліції з МОЗ в проведенні експертиз на стан алкогольного та наркотичного сп’яніння»

Доповідачі: Оксана Капітанська – головний інспектор відділу зв’язків з громадськістю Департаменту патрульної поліції та Євген Мамушкін – старший інспектор з особливих доручень відділу зв’язків з громадськістю Департаменту патрульної поліції.

 

Тема № 8: «Складові частини безпеки дорожнього руху з точки зору надання домедичної та екстреної медичної допомоги»

Доповідач: Крилюк Віталій Омелянович – д.м.н., завідувач відділомДержавного закладу «Український науково-практичний центр екстреної медичної допомоги та медицина катастроф» МОЗУкраїни

  Доповiдь

Тема № 9: «Організаційні проблеми надання допомоги постраждалим ДТП»

Доповідач: Деркач Роман Володимирович - заступник головного лікаря ДУ «Інститут травматології та ортопедії НАМН України»

 

Доповiдь

Тема № 10: «Медико-психологічний контроль водіїв-професіоналів за Європейськими стандартами»

 

Доповідач: Панченко Олег Анатолійович, д.м.н., доктор філософії, професор, заслужений лікар України, президент ГО «Всеукраїнська професійна психіатрична ліга», директор Державного закладу «Науково-практичний медичний реабілітаційно-діагностичний центр Мiнiстерства охорони здоров'я України»

 

 Доповiдь

Тема № 11: «Актуальні проблеми психофізіологічного забезпечення у сфері безпеки дорожнього руху»

Доповідач: Трінька Ігор Степанович – начальник кафедри авіаційної, морської медицини та психофізіології Української військово-медичної академії

 

Тема № 12: «Психофізіологічні аспекти безпеки дорожнього руху»

Доповідач: Фартушний Євген Миколайович – заступник начальника Центру психофізіологічної експертизи ДП «Головний навчально-методичний центр Держпраці», лікар вищої категорії.

  Доповiдь