Окрема частина семінару-практикуму для керівників автотранспортних підприємств, що відбувся в Києві 13 листопада 2018 року, була присвячена медичному забезпеченню підготовки водіїв. Зокрема, в частині:
- проведення щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв;
- проходження водіями транспортних засобів обов’язкових навчань навичкам надання домедичної допомоги при ДТП;
- психофізіологічного відбору та експертизи водіїв.
Юрій Чорний, директор ВП «Київська міжрегіональна філія» ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України, звернув увагу присутніх на неухильне дотримання основ законодавства, що регулює питання медичного забезпечення безпеки дорожнього руху, та закликав до більш ретельного особистого контролю за діяльністю медичних працівників та водіїв, що працюють на підприємствах. Він нагадав, що згідно Постанови КМУ «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом» від 02.12.2015 № 1001 допускаються до роботи водії за умови відсутності у них за результатами медичного огляду протипоказань за станом здоров’я та проходження періодичного навчання методам надання першої домедичної допомоги потерпілим внаслідок дорожньо-транспортних пригод.
Інна Гальченко, лікар-нарколог ВП «КМФ» ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України наголосила на особливій відповідальності медичних працівників, що працюють на автотранспортних підприємствах та проводять щозмінні передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв. У першу чергу, за її словами, це стосується перевірок на стан алкогольного та наркотичного сп’яніння. «Застаріла нормативна база, на основі якої здійснюються такі перевірки, та відсутність технічних засобів для виявлення саме наркотичного сп’яніння, на жаль, нерідко призводять до виходу на рейс водіїв у неналежному стані. Медпрацівник у таких випадках несе не лише професійну, а й правову відповідальність, а тому у разі необхідності повинен не давати медзаключення самостійно, а направляти водія на профекспертизу», − підкреслила І. Гальченко. Наступний аспект, який відзначила фахівець, – перевірка артеріального тиску. «Серцево-судинні захворювання є першими в переліку причин смертності в Україні, а тому вимірювання артеріального тиску у водіїв та направлення, у разі необхідності до сімейного лікаря, є першочерговим завданням медпрацівника», - зауважила вона.
Інна Оліфіренко, інструктор-викладач ВП «КМФ» ДП УНДІ МТ МОЗ України відзначила, що професійна, грамотна, а головне, вчасна домедична допомога гарантує понад 70% виживаності потерпілих при ДТП. Вона наголосила на важливості організації керівництвом підприємства проведення навчань серед водіїв навичкам надання домедичної допомоги.
«В основі навчань, як правило, відпрацювання практичних навичок базової підтримки життєвих показників потерпілого при ДТП, тобто тих дій, які водій зобов’язаний виконати до приїзду швидкої», - сказала вона.
Відокремлений підрозділ «Київська міжрегіональна філія» ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України, за словами І. Оліфіренко, на постійній основі проводить підготовку водіїв та інших учасників дорожнього руху з надання домедичної допомоги внаслідок ДТП. Програма навчань відповідає стандартам міжнародної програми BLS та включає в себе теоретичну та практичну частину (30/70). Учасники забезпечуються усією необхідною навчально-методичною літературою, а по завершенню навчань – відповідним Посвідченням про проходження курсів.
Імплементація європейської Директиви 2006/126/ЄС в частині медичної підготовки водіїв автотранспортних засобів вимагає посилити Україною психофізіологічний контроль стану здоров’я водія.
За словами Едуарда Псядло, завідувача лабораторії психофізіології ДП УКРНДІ МТ МОЗ України, профпридатність водія визначається не лише за медичним обстеженням, а й шляхом психофізіологічного контролю стану здоров’я. Сучасні спеціалізовані тести допомагають виявити ознаки хворобливого стану, перевтоми, алкогольного сп’яніння, стресу та інші, які можуть суттєво вплинути на працездатність водія. Згідно зі статистичними даними, більшість ДТП пов’язані з одним із зазначених станів водіїв. Заходи щодо збереження високого рівня працездатності водіїв повинні проводитися на автотранспортних підприємствах систематично. Щозмінні передрейсові огляди є однією з форм проведення цієї роботи. І там, де ця практика є стабільною та виконується на належному рівні, кількість ДТП помітно знижується.