Основним завданням щозмінних передрейсових медичних оглядів водіїв є перевірка їх придатності до виконання службових обов’язків за станом здоров’я, виявлення можливих ознак захворювань, ознак вживання алкоголю, наркотиків, заборонених лікарських препаратів, залишкових проявів алкогольної інтоксикації (синдрому похмілля), перевтоми та інших ознак, що можуть бути підставою для відсторонення від управління транспортним засобом.
Щозмінному передрейсовому та післярейсовому медичним оглядам підлягають водії транспортних засобів підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб-підприємців, що здійснюють перевезення пасажирів та вантажів (далі - перевізник).
Щозмінний передрейсовий медичний огляд проводиться для водіїв транспортних засобів перевізника безпосередньо перед їх виїздом у рейс.
В обов’язковий обсяг передрейсового медичного огляду водія входить власне огляд медичним працівником (оцінка характеру ходи, поведінки, мови, міміки та психоемоційного стану, зовнішнього вигляду, стану шкіри та очей); опитування (виявлення скарг на стан здоров’я, умови відпочинку, тривалість та якість сну, режиму харчування), вимірювання артеріального тиску та частоти серцевого ритму; температури тіла (за наявності об’єктивних показників, у період пандемії Covid-19 – обов’язково). Дані вносяться до спеціального журналу ф. №137-2/0, де супроводжуються висновком та підписом медичного працівника, який проводив огляд.
Медичний працівник щомісячно підводить підсумки передрейсових медоглядів водіїв з аналізом причин відсторонення їх від роботи та доводить до відома керівника організації, підприємства. Раз на рік, а також при першому виявленні хворих складає списки осіб, які перебувають на диспансерному обліку із зазначенням діагнозу та коротких рекомендацій щодо допуску до роботи.
Медичний працівник несе дисциплінарну, а у випадках, передбачених чинним законодавством, адміністративну, матеріальну та іншу відповідальність за якість проведення передрейсового медичного огляду та видачу висновку щодо допуску водіїв до управління транспортним засобом.
Перелік медичних протипоказань (захворювань і вад), за наявності яких особа не може бути допущена до керування відповідними транспортними засобами
Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 07 жовтня 2022 року № 1817, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21 жовтня 2022 р. за № 1300/38636 затверджено Перелік медичних протипоказань (захворювань і вад), за наявності яких особа не може бути допущена до керування відповідними транспортними засобами, а саме:
Група I - водії транспортних засобів категорій A1, A, B1, B, BE
1. Хронічні захворювання оболонок ока, що супроводжуються значним порушенням функції зору, стійкі зміни повік, у тому числі їх слизових оболонок, парези м’язів повік, що перешкоджають зору або обмежують рух очного яблука (після оперативного лікування з позитивним результатом допуск до керування дозволяється).
2. Хронічне, що не піддається консервативному лікуванню, запалення слізного мішка, свищ слізного мішка, а також стійка сльозотеча, що не піддається лікуванню (після оперативного лікування з позитивним результатом допуск до керування дозволяється).
3. Гострота бінокулярного зору, з корекцією за необхідності, становить менше ніж 0,5.
4. Горизонтальне поле зору становить менше 120 градусів, його розширення - менше 50 градусів праворуч і ліворуч і 20 градусів вгору й вниз. Наявність дефектів у радіусі центральних 20 градусів.
5. Порушення контрастної чутливості й сутінкового (нічного) зору (при порушенні кольоровідчуття допуск до керування дозволяється).
6. Гострота монокулярного зору (у випадку повної функціональної втрати зору на одне око або при використанні лише одного ока, наприклад, при диплопії), з корекцією за необхідності, становить менше ніж 0,5.
7. Відшарування та розрив сітківки будь-якої етіології на обох очах.
8. Стійка диплопія (допуск можливий у випадку контрольованої диплопії).
9. Глаукома (при початковій компенсованій глаукомі при змінах гостроти зору і поля зору менше значень, вказаних у пунктах 3, 4, 6, допускаються індивідуально).
10. Наявність захворювання будь-якої етіології, що викликає декомпенсовані порушення функції вестибулярного апарату з синдромом запаморочення (хвороба Меньєра, лабіринтити, вестибулярні кризи будь-якої етіології).
11. Стани після перенесених гострих, загострення хронічних хвороб середнього вуха з ураженням соскоподібного відростка або хірургічного лікування (після лікування та реабілітації з позитивним результатом допуск до керування дозволяється).
12. Допуск осіб з обмеженнями повсякденного функціонування визначається індивідуально після проведення відповідного лікування та комплексної реабілітації.
13. Злоякісна артеріальна гіпертензія або збереження артеріального тиску систолічного АТ > 220 мм рт. ст. та/або діастолічного АТ > 120 мм рт. ст. незважаючи на прийом 3-х компонентної медикаментозної терапії.
14. Серцева недостатність клас IV за NYHA.
15. Аритмії серця, що призводять до синкопальних або пресинкопальних станів, та де було доведений причинно-наслідковий зв’язок.
16. Імплантація кардіовертера-дефібрилятора (можливий індивідуальний допуск за умови регулярної перевірки пристрою та відсутності інших протипоказів).
17. Аневризма грудного та/або черевного відділу аорти діаметром 6,5 см або більше (після оперативного лікування допуск до керування вирішується індивідуально).
18. Хронічне розшарування аорти (допуск можливий за умови проведеного оперативного втручання та задовільних результатів подальшого медикаментозного лікування).
19. Більше ніж 1 випадок гіпоглікемії, що потребувала допомоги іншої людини, протягом 12 місяців.
20. Хронічні психічні захворювання і стани, що прирівнюються до них і потребують обов’язкового диспансерного динамічного спостереження. Питання про допуск осіб з вираженими формами пограничних нервово-психічних розладів, пограничної розумової відсталості, затримками розумового розвитку вирішуються в індивідуальному порядку.
21. Епілепсія та синкопальні стани (можливий допуск осіб з поодинокими і рідкими епілептичними нападами без психічних порушень).
22. Розлади психіки та поведінки внаслідок вживання психоактивних речовин.
23. Стани після перенесеного гострого порушення мозкового кровообігу, що супроводжуються важкими фізичними, когнітивними, просторово-зоровими порушеннями (допуск визначається індивідуально після проведення відповідного лікування та комплексної реабілітації).
Група II - водії транспортних засобів категорій C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E, DE, T
1. Хронічні захворювання оболонок ока, що супроводжуються значним порушенням функції зору, стійкі зміни повік, у тому числі їх слизових оболонок, парези м’язів повік, що перешкоджають зору або обмежують рух очного яблука (після оперативного лікування з позитивним результатом допуск до керування дозволяється).
2. Хронічне, що не піддається консервативному лікуванню, запалення слізного мішка, свищ слізного мішка, а також стійка сльозотеча, що не піддається лікуванню (після оперативного лікування з позитивним результатом допуск до керування дозволяється).
3. Гострота зору ока, що бачить краще, з корекцією за необхідності, становить менше ніж 0,8, і ока, що бачить гірше, менше ніж 0,1. Допустима корекція за допомогою окулярів з оптичною силою не більше ніж 8.0 Д або за допомогою контактних лінз.
4. Горизонтальне поле зору обох очей становить менше ніж 160 градусів, його розширення - менше ніж 70 градусів праворуч і ліворуч, і 30 градусів угору і вниз. Наявність дефектів у радіусі центральних 30 градусів.
5. Наявність порушень контрастної чутливості, сутінкового (нічного) зору, кольоровідчуття по типу дихромазії.
6. Наявність диплопії будь-якої етіології.
7. Глаукома (допуск до керування вирішується індивідуально за умови регулярних обстежень в закладі охорони здоров’я).
8. Наявність захворювання будь-якої етіології, що викликає декомпенсовані порушення функції вестибулярного апарату з синдромом запаморочення (хвороба Меньєра, лабіринтити, вестибулярні кризи будь-якої етіології).
9. Стани після перенесених гострих, загострення хронічних хвороб середнього вуха з ураженням соскоподібного відростка або хірургічного лікування (після лікування та реабілітації з позитивним результатом допуск до керування дозволяється).
10. Стійка повна глухота на обидва вуха або глухонімота.
11. Допуск осіб з обмеженнями повсякденного функціонування визначається індивідуально після проведення відповідного лікування та комплексної реабілітації.
12. Після проведення аорто-коронарного шунтування та/або стентування коронарних артерій допуск визначається індивідуально (фракція викиду не менше 40%, принаймні 3 місяці після операції та відсутність пароксизмів шлуночкової тахікардії, тріпотіння чи фібриляції шлуночків та/або паузи асистолії понад 3 секунд за даними добового моніторування ритму за Холтером проведеного у період до 3-х місяців після оперативного/інтервенційного втручання).
13. Артеріальна гіпертензія з показниками тиску вище ніж 180 мм рт. ст. для систолічного та вище ніж 100 мм рт. ст. для діастолічного, що зберігається незважаючи на прийом 3-х компонентної антигіпертензивної терапії в повних дозах.
14. Серцева недостатність (допуск дозволено для класів I-II за NYHA при збереженні фракції викиду не менше 40%).
15. Гіпертрофічна кардіоміопатія.
16. Дилятаційна кардіоміопатія (допуск можливий за умови відсутності симптомів та фракції викиду не менше 40%).
17. Аритмії серця, що призводять до синкопальних або пресинкопальних станів, та де було доведений причинно-наслідковий зв’язок.
18. Імплантація кардіовертера-дефібрилятора.
19. Аневризма грудного та/або черевного відділу аорти діаметром більше 5,5 см (після оперативного лікування допуск до керування вирішується індивідуально).
20. Хронічне розшарування аорти (допуск можливий за умови проведеного оперативного втручання, задовільних результатів подальшого медикаментозного лікування та значенням максимального діаметра аорти менше 5,5 см).
21. Більше ніж 1 випадок гіпоглікемії, що потребувала допомоги іншої людини (рецидивна тяжка гіпоглікемія), протягом 12 місяців.
22. Ускладнення цукрового діабету, що мають вплив на гостроту або поля зору.
23. Хронічні захворювання легенів і плеври (бронхіальна астма, хронічне обструктивне захворювання легенів та інші), що супроводжуються значними порушеннями функції зовнішнього дихання.
24. Важка ниркова недостатність - допуск визначається індивідуально.
25. Хронічні психічні захворювання і стани, що прирівнюються до них і потребують обов’язкового диспансерного динамічного спостереження. Епілепсія та синкопальні стани. Питання про допуск осіб з вираженими формами пограничної розумової відсталості, затримками розумового розвитку вирішуються в індивідуальному порядку.
26. Розлади психіки та поведінки внаслідок вживання психоактивних речовин.
27. Стани після перенесеного гострого порушення мозкового кровообігу, що супроводжуються важкими фізичними, когнітивними, просторово-зоровими порушеннями (допуск визначається індивідуально після проведення відповідного лікування та комплексної реабілітації).
Нагадуємо, що Київська міжрегіональна філія ДП «Українського науково-дослідного інституту медицини транспорту» МОЗ України в межах компетенції здійснює підготовку та підвищення кваліфікації (1 раз на три роки) медичних працівників, що проводять перед- та післярейсові медогляди водіїв – саме з урахуванням специфіки цієї діяльності, усіх медичних та юридичних аспектів, з видачею Свідоцтва про підвищення кваліфікації, внесенням до Реєстру, та обов’язковим забезпеченням журналом щозмінного перед-та післярейсового медоглядів водіїв, штампом про придатність до керування транспортним засобом, усією необхідною науково-методичною літературою. Деталі за тел. (044) 254-09-05, (044) 465-99-91, +38(068) 894-99-98.