Медицина транспорту в Україні: коли та в чому чекати покращення

Про основні проблеми у сфері медичного забезпечення безпеки дорожнього руху та перспективи їх вирішення йшлося під час ІІ Міжнародного конгресу з безпеки на транспорті. Захід відбувся в онлайн форматі в рамках Всеукраїнського тижня безпеки дорожнього руху в Україні. Переглянути запис можна за посиланням (медична панель – з 03 год. 30 хв).

У ході обговорення були підняті найбільш актуальні питання сфери медицини транспорту в Україні. Зокрема, законодавчого врегулювання допуску до керування транспортними засобами, удосконалення порядку проведення первинних, профілактичних медичних та наркологічних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів. Окреслено ряд проблем, які існують у системі домедичної, медичної та реабілітаційної допомоги постраждалим внаслідок ДТП, впорядкування реєстру центрів, які мають право видавати медичні довідки водіям та інші питання.

Участь в медичній панелі конгресу взяли лікар-нарколог, психіатр Українського науково-дослідного інституту медицини транспорту МОЗ України Інна Гальченко, заступник головного лікаря Інституту ортопедії і травматології НАМН України Роман Деркач та екс-заступник Міністра охорони здоров’я України (2014-2015 рр.), віце-президент Міжнародного благодійного фонду «Допомоги постраждалим внаслідок ДТП», медичний юрист Наталія Лісневська.

За словами Наталі Лісневської, на сьогодні потребують удосконалення нормативні акти, що стосуються порядку виявлення та контролю за станами наркотичного сп’яніння у водіїв. Більш жорсткими мають бути вимоги до періодичних медичних оглядів водіїв у віці, водіїв з хронічними захворюваннями та станами, що впливають на безпеку керування транспортними засобами. Необхідною є розробка та впровадження порядку проведення обов’язкової психофізіологічної експертизи кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів. З метою подолання проблеми обігу фальшивих медичних довідок для отримання водійського посвідчення мала би функціонувати загальнодержавна база даних закладів охорони здоров’я, які мають право здійснювати медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів та надавати результати таких оглядів.

На відміну від європейських країн, в Україні досі виправданою є необхідність проведення щозмінних перед- та післярейсових медичних оглядів водіїв на комерційному транспорті, - переконана лікар УкрНДІ медицини транспорту МОЗ Інна Гальченко. Рівень їх здоров’я є низьким. Найбільш часті проблеми, що виявляються, - серцево-судинні патології. Також спостерігається вживання лікарських засобів, що можуть знижувати увагу та швидкість реакції, та стимулюючих препаратів. Вона підкреслила необхідність впровадження єдиної бази даних щодо обліку результатів проходження водіями-перевізниками щозмінного передрейсового медичного огляду, а також нагадала, що медичні працівники, які відповідають за проведення перед- та післярейсових медоглядів водіїв на підприємствах, мають проходити обов’язкове періодичне підвищення кваліфікації.

Суттєвого удосконалення потребує і система надання медичної допомоги та реабілітації постраждалих в дорожньо-транспортних пригодах. За словами Романа Деркача, в Україні не існує єдиної достовірної статистики ДТП, немає системного моніторингу, аналізу та оцінки причин травматизму та смертності внаслідок дорожньо-транспортних пригод. Лікування постраждалих в ДТП, де мова, як правило, йде про серйозні політравми, на його думку, має надаватися в спеціалізованих медичних закладах, т.зв. Центрах травми, з відповідним обладнанням, повним складом профільних медичних фахівців, наявними відділеннями реабілітації. На часі впровадження системних заходів з медико-психологічної, функціональної та соціально-професійної реабілітації постраждалих у дорожньо-транспортних пригодах.

Варто відзначити, що озвучені в ході конгресу фахові зауваження та рекомендації затверджено на рівні нової схваленої Урядом Стратегії з підвищення рівня безпеки дорожнього руху до 2024 р., та внесено до ключових завдань Державної цільової програми з підвищення рівня безпеки дорожнього руху на найближчий період.

Відповідальним на рівні Міністерства охорони здоров’я України за ефективне впровадження зазначених заходів та завдань фахівцями рекомендовано визначити підпорядкований міністерству Український науково-дослідний інститут медицини транспорту, враховуючи його багаторічний досвід в медичних аспектах безпеки дорожнього руху.

Нагадаємо, переглянути ІІ Міжнародний конгрес з безпеки на транспорті можна за посиланням (медична панель – з 03 год. 30 хв). Запитання до спікерів надсилайте на електронну скриньку t.bezpeka2018@gmail.com. Відповіді на них будуть доступні у формі відео на YouTube-ресурсі «Безпечна країна».

Безымянный